Tarsal Koalisyon

Tarsal koalisyon, ayağın arkasındaki tarsal isimli kemiklerin arasında gelişen anormal bir bağlantıdır. Kemik, kıkırdak veya fibröz dokudan oluşabilen bu anormal bağlantı ayakta hareket kaybına ve ağrıya neden olabilir.

Tarsal kemikler arasında kalkaneus (topuk kemiği), talus, naviküler, küboid kemikleri bulunur. Bu kemikler, normal ayak işlevi için gerekli hareketi sağlamak üzere birlikte ve kordineli çalışmaktadırlar.

Nedenleri

Tarsal koalisyon çogunlukla doğuştan meydana gelir. Tarsal kemiklerin anne karnında düzgün şekilde oluşmaması nedeniyle olur. Bu nedenle yapısaldır. Daha nadir görülen nedenleri arasında enfeksiyon, artrit veya daha önce geçirmiş olunan bir yaralanma nedeniyle olabilir.

Semptomlar

Tarsal koalisyonda şikayetler genellikle kemikler olgunlaşmaya başlayana kadar ortaya çıkmaz. Sıklıkla 9 ila 16 yaşlarında ortaya çıkar. Bazen çocuklukta hiçbir belirti görülmez. Bununla birlikte, ağrı ve semptomlar yaşamın ilerleyen dönemlerinde gelişebilir. En sık büyüme çağında yani adolasan çağda görülür.

Tarsal koalisyona bağlı şikayetler arasında aşağıdakilerden bir veya birkaçı olabilir;

• Yürürken veya ayakta dururken ağrı (hafif ila şiddetli)

• Yorgun veya bitkin bacaklar

• Kas spazmları nedeniyle yürürken ayağın dışa doğru dönmesi

• Düz tabanlık (bir veya iki ayakta)

• Topallayarak yürüme

• Ayak ve ayak bileğinde sertlik

Teşhis ve Radyoloji

Bir çocuğun kemikleri olgunlaşmaya başlayana kadar tarsal koalisyon tanısı koymak zordur. Bazen yetişkin çağına kadar farkedilmeyebilir. Teşhis, şikayetlerin süresi, gelişimi hakkında bilgi edinmenin yanında ayak ve ayak bileğinin detaylı bir muayenesini içermektedir.

Ayağı muayenesi dışında radyolojik olarak röntgen çekilir. Ek olarak tomografi veya MR çekilmesi gerekebilir.

Cerrahi Dışı Tedavi

Tarsal koalisyonun ameliyat dışı tedavisinin amacı şikayetleri hafifletmek ve etkilenen eklemleri dinledirmektir. Durumun ciddiyetine ve tedaviye verilen yanıta göre aşağıdaki seçeneklerden biri veya daha fazlası kullanılabilir:

• Ağızdan alınan ilaçlar; Nonsteroid antiinflamatuar ilaçlar (NSAID'ler) ağrı ve ödemi azaltmada yardımcı olabilir.

• Fizik Tedavi; Fizik tedavi masaj, hareket açıklığı egzersizleri ve ultrason tedavisini içerebilir.

• Steroid enjeksiyonları; Etkilenen ekleme kortizon enjeksiyonu iltihabı ve ağrıyı azaltır. Bazen birden fazla enjeksiyon gereklidir.

• Alçı atel veya Ortez cihazları; Özel ortez cihazları hareketi sınırlamada ve ağrıyı gidermede faydalı olabilir.

• Dinlendirme; Bazen etkilenen bölgeyi dinlendirmek için eklem hareketsiz hale getirilir. Bu amaçla ayak alçı veya alçı atele alınabilir. Ayağa ağırlık vermekten kaçınmak için koltuk değnekleri kullanılmalıdır.

• Anestezik bir maddenin enjeksiyonu. Kas içine anestezik enjeksiyonu spazmları rahatlatmak için kullanılabilir. Fakat çok sık tercih edilmez.

Ne Zaman Ameliyat Gerekir?

Hastanın şikayetleri cerrahi olmayan tedavi ile yeterince giderilemezse ameliyat edilebilir. Hastanın yaşına, radyolojik bulgularına, artritik (kireçlenme, iltihap) değişikliklerine ve aktivite düzeyine göre ameliyat olup olmayacağına, ameliyat olacak ise ne tür bir ameliyat olması gerektiğine karar verilir.

Op.Dr. Tahir Mutlu DUYMUŞ

Keywords: Tarsal koalisyon, tarsal koalisyon nedir, ayak ağrısı nedenleri nelerdir?