Maralgia Parastetika

Vücudumuzdaki sinirlerin vazifesi çevresel duyusal algıları (sıcaklık, soğukluk, dokunma vs) beyne ulaştırmak, beyinden aldıkları emirleri ise kas kasılması gibi hareketlere dönüştürmektir. Sinirler bu vazifeleri yapmak için eklemlerin, kasların ve ya kemiklerin altından, üstünden ve ya çevresinden geçerler. Bu sinirler vücuttaki yolaklarında boyunca yeterince kolay seyrederler.

Bu sinir yolaklarında incinme, şişlik gibi basınç durumlarında sinirlerde sıkışma sonucu ağrı, felç ve diğer işlev bozukluklarına yol açabilir.

Klinik Bulgular

Uyluk dış yan tarafında yanma hissi, acı söz kunusudur. Bu bölgenin duyusal sinirinin belli bir noktada sıkışması sonucu meydana gelir. Bu sinirin ismi tıp dilinde lateral femoral kutanöz sinirdir. Bu hastalık maralgia parastetika olarak bilinir.

dizdeyanma

• Uyluğun dış tarafında ağrı, bazen dize uzanan
  • Aynı bölgede yanma hissi, karıncalanma ve ya uyuşma
  • Bazen kasık bölgesinde ağrı
  • Genellikle vücudun tek tarafında
  • Hafif bir dokunuş ile hassasiyet olabilir.

Teşhis

Fiziksel muayene sırasında doktorunuz, geçirmiş olduğunuz ameliyatları, kalça yaralanması gibi durum sorgulaması yapacaktır. Etkilenen bacak ile diğer bacak arasında duyusal durum farkına bakılır.Yanan bacak tarafına bir basınç uygulama sonrası hassasiyet oluşu anlamlıdır.Sinire bası yapabilecek kemik anormallikleri açısından röntgen çekilebilir. Bazen ise tümör şüphesi nedeniyle MRI veya BT istenebilir. Nadir durumlarda sinir ileti çalışması olan EMG testi yapılabilir. Sinir üzerinde basıya yol açan iki yaygın sebep vardır. Biri aşırı kilo ve sıkı kemer takılmasıdır. Bu durumda doktorunuz kemer ve kilo açısından tavsiyelerde bulunabilir.

Tedaviler sinir basısına yol açan kaynağa yol açabilir. Yanıcı ağrının durması zaman alabilir, uyuşma devam edebilir. Amaç sinire basınç yapan durumu ortadan kaldırmaktır. Kilo verme, sıkı kemer kullanmama, rahat ve ya sıkı olmayan kıyafetler gibi. Ciddi vakalarda, doktorunuz inflamasyonu azaltmak için steroid uygulayabilir. Nadir durumlarda cerrahi olarak sinir serbestleştirilebilir.

Doç.Dr.Tahir Mutlu DUYMUŞ

Key Words : Uyluğun Dış Tarafında Ağrı , Yanma Hissi, Karıncalanma, Uyuşma