Diskoid Menisküs

diskoidmenisküs

Diz ekleminde, anormal şekilli menisküse verilen isimdir ve normal menisküse göre yaralanmaya daha meyillidir. Diskoid menisküslü hastalar, hayatları boyunca klinik bir problemle karşılaşmayabilir. Genellikle diskoid menisküs, problem çıkaran bir durumdur ve çocukluk döneminde klinik şikâyetler başlar.

Diz eklemi üç kemikten oluşur.

• Tibia ( Kavak Kemiği),
  • Patella (Diz Kapağı)
  • Femur (Uyluk Kemiği)

Uyluk ile Kaval kemikleri arasında şok emici vazifeleri olan iki adet yarımay şeklinde kıkırdak yapılı menisküs isimli yapılar vardır. Menisküsler sert ve lastiksi yapıdadırlar.

Tanımlama

Diskoid menisküs genellikle dış menisküste görülür. Normal dış menisküs yarımay şeklindedir. Fakat diskoid menisküsde yarım aydan ziyade, dolgun veya yuvarlak menisküs vardır.

Diskoid menisküsmenisküs

Hastaların %20'sinde her iki dizde birden diskoid menisküs görülür.
Diskoid menisküsler, kalın, anormal şekillidir ve bundan dolayı yırtılmaya meyillidirler. Yırtık sonucu ağrı ve kilitlenme söz konusudur.
Doğuştan gelen bir rahatsızlık olup, sebebi tam olarak bilinmemektedir.

Klinik Bulgular

Menisküsünüz yırtıldığında bir "pop" sesi alabilirsiniz. Birçok insan yaralı bu dizleri ile yürümeye ve günlük yaşamlarına devam ederler. Bazı sporcular yırtık menisküsleri ile oynamaya devam ederler ve ikinci ve ya üçüncü günlerinde diz sertleşir, takılır ve şişkin hale gelecektir.
Menisküs yırtıklarında en sık görülen belirtiler;

• Ağrı
  • Şişlik ve Sertlik
  • Dizde Güvensizlik
  • Diz hareketlerinde kısıtlılık ve ya kilitlenme

Tedavi edilmezse yırtık parça diz arasına sürüklenir, kilitlenme ve ya kaymaya sebep olabilir.

Fizik Muayene ve Hasta Hikâyesi

Klinik belirtiler ve hasta hikâyesi alındıktan sonra doktorunuz dizinizi muayene edecektir. Diz eklem hattında hassasiyete bakılacaktır. Bu genellikle yırtılma için bir sinyaldir.
Menisküs için ana muayene McMurray testidir. Doktorunuz dizinizi önce bükecek ve sonra düzeltirken döndürme yapacaktır. Eğer menisküs yırtığına sahipseniz bu hareket sırasında click sesi ve ya hassasiyet oluşabilir.
Bazı değişik diz problemlerinde de aynı bulgulara yol açtığından doktorunuz ayırıcı tanı ve teşhis için Röntgen ve MRI isteyebilir.
Röntgen menisküs yırtıkların göstermez fakat eklem kireçlenmesi ve kemik patolojileri hakkında bilgi verir.
MRI ise menisküs yırtıklarının tanısında altın standarttır.

menisküstedavi

Farklı bir problemden dolayı bazen, doktorunuz dizinde diskoid menisküs tespit eder. Bu gibi durumlarda eğer klinik anlamda bir şikâyet yoksa özel bir tedavi gerekli olmayabilir.
Fakat ağrı, kilitlenme ve diğer şikâyetler varsa, ortopedi hekiminiz en sık ve popüler artroskopik ameliyat önerecektir.
Ameliyat prosedürü; Bu ameliyat, bir kamera yardımıyla kapalı olarak yapılır. Diz açılmaz ve kanama olmaz. Gelişmiş özel el aletleriyle menisküs yırtıkları tamir ve ya temizlenir. Hasta genellikle, aynı gün taburcu edilir. Anestezi sıklıkla genel olmayıp, bölgesel anestezi şeklindedir. Fakat çocuksa eğer genel tercih edilir.
En etkili tedavi, diskoid menisküs parçasını kaldırmaktır. Aşağıdaki resimde şematize edilmiştir

Rehabilitasyon

Ameliyat sonrası kısa bir süre diziniz bir dizlik içinde hareketsiz kalması gerekebilir.
İyileşme tamamlandığında iyileştirme egzersizleri verilecektir.Eklem hareket açıklığını başlatma ve sonra güçlendirme egzersizleri verilecektir. Doktorunuz fizik tedavi önerebilir ama genellikle evde verilen egzersizler yeterlidir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Diskoid Menisküs, Diskoid Menisküs Ameliyatı ,Futbol, Ameliyat Şart mı?,