Akut Omuz Çıkığı

Birçok yöne dönme (  Abduksiyon, fleksiyon, abduksiyon, adduksiyon, iç-dış rotasyon ve sirkumfleksiyon ) kapasitesiyle omuz eklemi vücudun en hareketli eklemidir. Ancak, bu özelliklere sahip olmak avantaj sağlarken aynı zamanda kolay çıkabilen bir eklem olma özelliğinide berarberinde getirir.

Kısmi bir çıkık (sublüksasyon), üst kol kemiğinin (humerus) başının kısmen soketten (glenoid) çıktığı anlamına gelmektedir. Tam bir çıkık, soketin tamamen dışına çıktığı anlamına gelir. Kısmi ve tam dislokasyonlar omuzda ağrı ve dengesizliğe neden olmaktadır. Akut omuz çıkığına travmatik omuz çıkığı da denilmektedir. Düşme veya çarpma sonucu oluşur.

Klinik Belirtileri

• Şişme

• Uyuşma

• Zayıflık

• Morarma

• Omuz eklemi asimetrisi

Omuz çıkığı eklem çevresindeki bağları veya tendonları yırtabilir veya sinirlere zarar verebilir.

En sık %95 olarak ön tarafa çıkar. Anterior omuz dislokasyonu olarak isimlendirilir. En sık düşme sonrası olur.

Nadirende topuz soketin arkasına çıkar ki buna posterior dislokasyon denmektedir. Genellikle elektrik çarpması veya epilepsi nöbetlerinde görülmektedir.

Teşhis ve Tedavi

Kaslarda dislokasyondan dolayı spazm olabilir.. Ağrılı kasılma mevcuttur. Tekrarlayan omuz instabilitesi ile sonuçlanabilir. Kronik omuz instabilitesi.

Genellikle öne doğru çıkar ve rötgen ile anşılır. Redüksiyon sonrası MR ile yırtılan bağ ve kas dokuları incelenir. Bazen kırık eşlik ettiği durumlarda tomografi istenebilir. Doktorun dislokasyonun nasıl meydana geldiğini ve omzunun daha önce hiç çıkmamış olup olmadığını bilmesi önemlidir.

Doktor, üst kol kemiği (humerus) topuzunu eklem soketine geri yerleştirecektir. Bu sürece kapalı redüksiyon denir. Omuz eklemi yerine oturduğunda şiddetli ağrı hemen geçer. Omuz rahatlar ve eklem hareketleri çok rahat yapılır. Fakat 3 hafta kol-gövde ortezi yani velpo bandajına alınır.

Rehabilitasyon

• 3 hafta ortezde kalmalıdır. Omuz bölgesine günde 3-4 kez buz uygulanmalı ve anti-inflamatuar ilaç alınmalıdır.

• Acı ve şişlik gittikten sonra rehabilitasyon egzersizleri yazacaktır. Bunlar, omuzun hareket aralığını geri kazanmaya ve kasları güçlendirmeye yardımcı olur. Rehabilitasyon ayrıca gelecekte omuzun çıkmasını önleyebilir. Rehabilitasyon yumuşak kas tonlama egzersizleri ile başlayacaktır. Daha sonra, ağırlık eğitimi eklenebilir.

• Omuz çıkığı tekrarlayan bir sorun haline gelirse cerrahi tedavi gerekebilir. Bununla birlikte, eğer terapi ve destek başarısız olursa, özellikle genç sporcularda, eklemi yerinde tutmaya yardımcı olan yırtılmış ya da gerilmiş bağları tamir etmek ya da sıkmak için ameliyat gerekebilir.

• Zaman zaman, tekrarlayan çıkıklar, humerus veya omuz soketinde kemik hasarı ile sonuçlanabilir. Bazı kemik hasarları tespit ederse, bir kemik transfer tipi ameliyatı önerilebilir.

Op.Dr.Tahir Mutlu Duymuş

Key Words : Akut Omuz Çıkığı, Omuz Çıkığı Belirtileri,Tedavisi, Omuz Çıkığı Egzersizleri, Omuz Çıkığı Nasıl Anlaşılır?