Topuk Dikeni

Her bir kilometrelik yürüme yaklaşık olarak ayaklar üzerine 50 tonluk stresin binmesine sebep olur. Kilolarınız arttıkça bu stres parelel olarak artacaktır. Düz ve sert tabanlı ayakkabılar ile spor yaparken, ayağınıza binen yük ile topuk, ayak ve ayak bileği ağrıları zaman içinde gelişecektir. Bu topuk ağrısının yaygın sebeplerindendir. Birçok insan erken başlayan topuk ağrısına önlem almayarak bunu yaşamın normal bir paçası olarak algılar. İstirahat ve ayakkabı değişimi önemli bir önlem olsa da bunu kabul etmeyip ağrılı topuklara yüklenmeye devam etmekte ve sorunun kronikleşmesine yol açmaktadırlar.

Topuk, kalkaneus kemiği ve plantar fasia isimli bağdan oluşur. Plantar facia , topuk ile ayak önü kemiklerini arasında uzanan ve kemikleri birbirne bağlayan yumuşak dokudur. Topuk dikeni, plantar fasianın kalkaneus ile birleşim noktasında kalsiyum iyonlarının çökmesi ile oluşur. Topuk dikeni kronik bir süreç olup uzun vadade meydana gelir. Literatürde kalkaneal spur veya epin kalkanei olarak isimlendirilir.

Tanı ve Klinik

Topuk ağrısının birçok nedeni vardır. Ağrı hissediyorsanız bunu doktorunuzla konuşmalısınız. Ağrının süresi ve tam olarak nerede olduğu, ne ile aktive olduğu, sabah kalkarken olup olmadığı önemlidir. Bir takım testler yapılacaktır. Röntgen çekilebilir.

Topuk altında ağrı ve topuk arkasında ağrı şeklide tedavi ikiye ayrılır.

Topuk altında

Birkaç sebebi vardır;

• Çürük topuk ki yüksekten atlama ile topuktaki yağ tabakasının zedelenmesi ve kan toplaması ile olur. Dıştan morarma olmayabilir. Dinlenme ve buz uygulama ile geçer.
  • Plantar fasia Enfeksiyonu; Plantar fasit diye isimlendirilir. Kilo, uzun süre ayakta kalış ve uygun olmayan ayakkabı sebepleridir. Topuk önüne yayılan ağrı, sabah kalkarken şiddetli ve yanma, batma ile karakterizedir. Uygun ayakkabı, topuk yastığı, özel egzersizler, dinlenme, buzlu su ve ilaç ile tedavi edilir.
  • Topuk Dikeni; Topuk dikeni plantar fasia ile kalkaneusun birleşim yerinede kronik süreçte kalsiyum iyonlarının çökmesi ile oluşur. Tedavisi plantar fasit ile aynıdır. Tanısı röntgen ile konur.

Topuk Arkası

Kalkaneus kemiğinin arkasına aşil tendonu tutunur ve buradaki ağrı aşil enfeksiyonu ile olur ki buna aşil tendinit denir. Bir başka sebep retrokalkaneal bursittir. Genellikle çok koşma, düztaban ayakkabı ile uzun süre ayakta kalma yaygın sebepler arasındadır.

topukağrısı

Cilt ödemli ve zamanla şişer, kızarır ve ağrılı bir hale gelir. Topuk arkasında yanma ve yumru gibi şişlik oluşur. Ayakkabı giyme sıkıntılı hale gelir. Röntgen çekimi ile kemik yapı değişikliği değerlendirilir.

• Arkası açık ayakkabı giyilir
  • Dinlenme, uzun süre ayakta kalma
  • Kösele ayakkabılara ara ver
  • Ayakkabıda topuk kısmı geniş ve yüksek 3-4 cm olmalıdır. Ayakkabı tabanı yumuşak kıvamda olmalıdır.
  • Ev içinde ortopedik terlik kullanın
  • Buzlu su şişlikleri azaltır
  • İlaç tedavisi
  • Germe egzersizleri yapın

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Topuk Dikeni, Topuk Ağrısı, Egzersiz, Aşil Tendinit,Topuk Ağrısına ne iyi gelir ?