Kanat Kemiği (Skapula) Kırıkları

Üçgen, hareketli ve çevresi kaslarla çevrili karmaşık ve nadiren kırılan omuz arkasında yerleşimli kemiktir. Latincede ismi skapula olarak geçer. Tüm kemik kırıkları içinde %1'den az nadiren kırılan bir kemiktir.

Yüksek enerjili, künt travma örneğin motosiklet ve ya yüksek bir yerden düşmelerde skapula kırılabilir ve beraberinde eşlik eden ciddi yaralanmalar olabilir. Örneğin kaburga kırıkları, baş, akciğer ve ya omurilik yaralanmaları eşlik edebilir.

Klinik Bulgular

• Kol hareketi ile ciddi ağrı
  • Omuz arkasında şişlik ve morarma
  • Cilt sıyrıkları

kanatkemiği

Tedavisiz kalan bu kırıklar kronik omuz ağrısına sebep olabilirler.

Tanı

Radyografi teşhis koymada önemlidir. Kırığın yeri, boyutu, eklem ile ilişkisi değerlendirilir. Detaylı bilgi için bazen bilgisayarlı tomografi gerekebilir. Bir ve ya birden fazla kırıklar olabilir. En sık olarak da skapula gövde ve boyun kırıkları gözükür.

Doktorunuz eşlik eden cilt yarası, açık kırık, kas zedelenmesine bakacaktır. Daha ciddi yaralanmalarda damar, sinir, göğüs yaralamada mümkündür.

Birçok skapula kırıkları basit kol gövde bandajları ile tedavi edilebilir. Kemik iyileşene kadar omuz ortezler ile hareketsiz tutulur. Bazen yaralanmadan kısa bir süre sonra doktorunuz erken egzersizlere başlamak isteyebilir. Ortez tedavisi ortalama 2-4 hafta sürebilir.

kanatkemiği

Kol gövde askısı - Ortez

Kol gövde bandajı çıkarıldığında omuzda sertlik gelişmiş olabilir. Bunu engellemek için omuz egzersizleri önemlidir. Tam omuz fonksiyonlarının geri dönmesi bazen 6-1 yıl arasında sürer.

Bazı skapula kırıkları cerrahi gerektirebilir ve bu nedenle hastaneye yatış planlanabilir;

• Deplese eklem içi kırıklar
  • Ciddi deforme ve açılanmış kırıklar
  • Akromion kırıklarında omuz ekleminde sıkışma meydana gelme risklerinde

Cerrahi düşünülür.

Cerrahide plak ve vidalar kullanılabilir.

Op.Dr.Tahir Mutlu Duymuş

Key Words:Kanat kemiği kırıkları, Skapula Kırığı, Skapula ne demek, Skapula Ağrısı , Skapula Tedavisi ?