Dirsek (Olekranon) Bursit

Vücudumuzda dirsek, ayak bileği, diz gibi kemik çıkıntılarına sahip noktalarda, kemik ile cilt arasında yerleşik bursa isimli anatomik yapılar vardır. Bursa içi seffaf sıvı ile dolu keseciklerdir. Görevi kemik çevresindeki yumuşak dokuların kemik üstünde kaymasını sağlar ve kemik çıkıntıları korumak için yastıkçık vazifesi görürler.

Bursalar bulundugu kemiğe göre;

• Dirsek (olekranon) : Olekranon Bursit
  • Diz kapağı (Patella) : Prepatellar Bursit
  • Akromion altı : Subakromial Bursit gibi isimlendirilir.

dirsekbursit

Bursa normal anatomi itibarıyla incedir. Fakat irrite olur veya enfeksiyon gelişirse şişer ve kalınlaşır ki bu duruma bursit denir.

Sebepleri

Birçok sebep vardır;

• Travma-darbe : Dirseğe gelen darbeler
  • Uzumış basınç : Uzun süre dirsek üzerine başınç uygulma. Masa başında uzun süre çalışanlar
  • Enfeksiyon : Açık dirsek kırıkları, böcek ısırmaları veya cilt kesikleri bakteriyel enfeksiyon için risk oluştururlar. Bu durumda kızarır, şişer ve ağrı yapar.
  • Hastalıklar ; Romatoid artrit ve Gut gibi rahatsızlıklarda olekranon bursit gelişebilir.

Klinik Şikayetler ve Teşhis

• Şişlik
  • Ağrı
  • Kızarıklık ve ısı artışı
  • Kronik ve enfeksiyonlu bazı vakalarda akıntı olabilir.

Yukarıdaki klinik şikayetlerin varlığı teşhis için çok önemlidir. Bazı vakalarda ayırıcı tanı ve eşlik eden kemik çıkıntıları için röntgen çekilir. Ultrason çekilebilir. Kan tahlili yaptırmak anlamlı değilidir.

Cerrahi Olmayan Tedavi
Enfekte ve şişlik olan vakalarda bursit igne ile aspire edilir ve boşaltılır. Bu poliklinik veya basit müdahale odasında yapılır. Müdaha sonrası antibiyotik ve ağrı kesici ilaç başlanır ve bandaj sarılır. Fakat şişlik enfeksiyondan değil inflamasyondan kaynaklanıyorsa tedavi protokolü aspirasyondan şöyle olur;

• Dirseklik veya bandaj
  • Dinlendirme
  • İlaç Tedavisi : Nonstreoid antiinflamatuar ilaçlar

Tüm bu tedavilere ragmen yanıt yoksa bursa içine kortizon enjeksiyonu yapılır. Kortizon güçlü bir antiinflamatuardır. Hastaların büyük bir kısmı fayda görür.

Cerrahi Tedavi

Ameliyat dışı tedaviye yanıt vermeyen hastalara cerrahi planlanır.

dirsekbursit

Enfekte bursitlerde cerrahi olarak bursa çıkarılır ve damar yolu ile antibiyotik başlanır.

Enfekte olmayıp sadece enflamasyonlu vakalarda bursa çıkarılır ve işlem günübirliktir. Dikişler ortalama 2 hafta sonra alınır. Ameliyattan 3-4 hafta sonra dirsek aktif olarak kullanılabilir. Bu hastalarda normal hayata dönüş ve tedavi başarı oranı %98 dir.