Diz Kireçlenmesi -Gonartroz-

Diz eklemini etkileyen üç temel artrit türü vardır;

• Osteoartrit

En sık görülen tiptir. Eklem kıkırdağını yavaş yavaş aşındıran dejeneratif bir hastalıktır. En sık orta ve ileri yaş insanları etkiler.

• Romatoid Artrit

Eklem kıkırdağında hasar meydana getiren inflamatuar bir hastalıktır. Her hangi bir yaşta görülebilir ve genellikle birçok eklemi etkiler.

• Postravmatik Artrit

Postravmatik artrit diz yaralanması sonrası ortaya çıkar. Bu tip artrit osteoartrite benzer, menisküs ve bağ yaralanması sonrası ortaya çıkar.

DizKireçlenmesi

Ağrı başlangıçta hafif olarak başlar ve aşınmanın artışıyla giderek artış gösterir. Eklem şiş ve hareketleri kısıtlıdır. Dizi bükmek ve ya uzatmak zor olabilir.

Aktivite ile merdiven çıkma, yürüme ve ya dizi bükme faaliyetlerinde ağrıda artış olur. Dizde kilitlenme ve güçsüzlük ve burkulma hissi olur.
Bazı hastalar hava değişiklikleri ile ağrının derecesinin etkilendiğini gösterir.

Doktor Muayenesi

Doktorunuz dizinizde eklem hareket açıklığı, yürüyüş, şekil bozukluğu ve eklemde şişme olup olmadığına bakacaktır.
Röntgen genellikle eklem aralığındaki daralmayı gösterir ve yeterlidir. MR genellikle diğer hastalıkların ayırıcı tanısında istenebilir.
Aşağıdaki röntgende solda normal bir diz, sağda ise ileri düzeyde kireçlenmiş bir diz görülmektedir;

DizKireçlenmesi

Cerrahi Dışı Tedavi

Eğer dizinizde kireçlenme varsa, tedavi seçenekleri çok geniş olup kişiden kişiye göre değişmektedir. Tedavi seçimine siz ve doktorunuz ortak olarak karar vereceksinizdir.
Tedavinin amacı ağrıyı azaltmak, diz fonksiyonlarını azaltmaktır. Hasta memnuniyeti temel esastır.
Kireçlemenin erken evrelerinde cerrahi olmayan yöntemler kullanılır;
Egzersiz, destekleyici cihazlar, yaşam tarzı değişiklikleri ve diğerleri diye, dört ana başlıktan oluşur cerrahi dışı tedavi yöntemleri;

• Hayat tarzını değiştirme; durumu kötüleştiren merdiven çıkma, bisiklete binme dizi bükerek yapılan işleri kısıtlamak gerekir. Hepsi olmasa da çoğu hasta kilolu olup kilo vermeleri sağlanmalıdır. Kilo vererek dize binen yükü ve stresi azaltılmalıdır. Kilo vermeye önce diyet programı ile başlanmalıdır.
  • Egzersiz; Diz çevresi bağ ve kas gücünü artırmak hedeflenir.
  • Destekleyici cihazlar; Baston, dizlikler geçici rahatlama sağlayabilir.
  • Diğer Metotlar; Sıcak- Soğuk uygulamaları, elastik bandaj, diz içi kıkırdak iğneleri geçici rahatlamalar sağlayabilir

İlaç Tedavileri

Birçok ilaç tedavisi çeşidi vardır fakat her hastada aynı yanıt alınamamaktadır. Sizin durumunuza göre doktorunuz bir tercih yapacaktır.

1. Anti inflamatuar ilaçlar; Bu tür ağrı kesiciler genellikle ilk tercihtir. Şişlik ve ağrıyı azaltması beklenir. Fakat bu ilaçları hayat boyu kullanmak bazı yan etkilere yol açabilir.
  2. Hidrolize Kollejen, Vitamin, Omega gibi takviyeler;  Erken dönme kireçlenmelerde faydalı olabilirler. Bu ilaçlar takviye gıdalar olarak geçmekte olup bazı hastalıklarda hekim önerisiyle kullanılabilir. Bu maddeler mobiliteyi artırır ağrıyı ise azaltmaktadır. Bu katkı maddelerinden etki almak için en az 2-3 ay devamlı kullanmak gerekir.

KIKIRDAK VE EKLEMLERİ GÜÇLENDİRME

Beslenme Önemli: Kas iskelet gelişimi, kıkırdak oluşumu ve kırılan kemiğin kaynaması için gerekli olan A, B, C ve D vitaminlerinin yeterli dozlarda alınması şarttır. Özellikle D vitamini, Kalsiyum, Omega ve kollejenler kırığı iyileştirmek adına faydası vardır. D vitamini en doğal haliyle güneş ışınlarından alınabilir. Yoğurt, süt gibi kalsiyum içeren gıdalar da kaynamayı hızlandıran faktörlerdendir. Ton balığı, somon, morina ve uskumru gibi yağlı balıkların hepsinde yüksek düzeyde bulunan D vitamini ve Omega 3 bulunur. Kırık çevresinde şişen, gerilen ve zarar gören kas ve derinin iyeleşmesi için iyi beslenme, kollejen, protein ve vitamin takviyesi alınmalıdır. Bu amaçla SUNSET, SUNRİSE ve FİT 20 kullanılabilir.

• SUNSET:Omega-3, Vitamin E’nin en güçlü formu (tecotrienol), vitamin D ve A’nın etkili kombinasyonunu içermektedir. Omega 3 vücudun üretemediği ve dışarıdan alınması zorunlu bir yağ asididir. Kullanım :11 yaş ve üzeri bireylerin günde 3 kapsül olmak üzere akşam yemekleri ile birlikte almaları tavsiye edilir. 90 adet yumuşak jel kapsül içeren bir şişeyle sunulur.
  • SUNRİSE: 22 süper gıda ile vücudun günlük ihtiyacı olan Vitamin B1(Tiamin), B2 (Riboflavin), B6, B12, C vitamini, mineraller, gerekli aminoasitler ve ANTİOKSİDAN ihtiyacını karşılar. Kullanım Bilgisi: Günde 1 flakon (30 ml) sabahları aç almanız tavsiye edilir. Her biri 30 ml’lik 30 adet küçük paket içerir.

SUNSET SUNRİSE

• FİT 20:  Peynir altı protein izolesi, magnezyum ve HİDROLİZE KOLLEJEN barındırmakdadır. Sağlıklı kas ve kemik yapımına destek olacak güzel bir kombinasyondur. Sağlığımızı korumak ve sağlıklı yaş almayı kolaylaştırmak için diyetlerimizi sağlıklı, sindirilebilir proteinlerle desteklememiz çok önemlidir.  Ayrıca içeriğinde ki magnezyum, yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunup, normal kemiklerin korunmasına katkıda sağlar. Kullanım Bilgisi: Paketin içeriğini 250-350 ml su veya smoothie ile iyice karıştırın.

FİT 20 _

• Kortikosteroidler ; Güçlü anti inflamatuar ilaçlardır ve diz içine enjekte edilirler. Bunlar orta ve şiddetli ağrılarda verilir. Şişlik varsa çok faydalı olabilirler. Bu ilaçlar kısıtlı sayıda uygulanmalıdır. Bazı riskleri de beraberinde barındırır; Enfeksiyon ve kıkırdak hasarı artışı
  • Ozon Tedavisi
  • Viskosüplementasyon-Diz İçi Kıkırdak İğneleri- ; suni kıkırdak sıvıları dize enjekte edilebilir bir nevi diz ekleminde kayganlığı artırarak sürtünme ve aşınmayı azaltarak, ağrıda azalma, hareketlerde artış olabilir.

Alternatif Tedaviler

Akupunktur kesin çözüm olmayıp geçici rahatlama sağlayabilir.

Cerrahi Tedaviler

Eğer medikal tedaviye yanıt vermiyorsa cerrahi planlama yapılır. Seçenekler arasında;
Artroskopi ile diz içi eklem temizliği... Video için tıklayın.
Eklem uyumu ve yük binen alanı değiştirmek için kemik osteotomiler
Total ve ya parsiyel diz eklem protezleri yapmak gerekebilir

Protez ameliyat videoları için tıklayın.
Bazı travma sonrası oluşan kıkırdak kayıplarında kıkırdak nakli düşünülebilir.

ONLİNE ORTOPEDİ DOKTORU

İkinci bir görüş almalıyım!

Aklımda o kadar çok soru var ki!

Tahir Mutlu Duymuş png

Tüm ortopedik sorunlar

MR, röntgen veya BT danışma

Standart görüşme süresi 15 dk

7/24 Whatsapp ile randevu ve ücret bilgisi

WhatsApp ile RANDEVU

SİZİ ÖNEMSİYORUZ

Nerede olursanız olun, artık mobil uygulamalar ile size çok yakınız. Tüm ortopedik hastalıklar, bu konu hakkında, çekilen MR, röntgen, tomografi, tetkikleriniz ve merak ettiğiniz tüm soruları Whatsapp&Zoom'dan canlı bağlantı ile sorabilirsiniz.  Hakkınızda karar vermek için acele etmeyin. Hayatta en doğru kararlar, işin ehli kişilerden alacağınız görüşler ve ortak akıl ile verilebilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.