Diz Kapağı Kireçlenmesi

Patellofemoral kireçlenmede, diz kapağı etkilenir. Ön diz ağrısına neden olur ve merdiven çıkma ağrılı hale gelir. Diz kapağına tıp dilinde Patella denir.

Patella (diz kapağı), küçük bir yassı şeklinde kemik olup, dizin ön tarafında bir oluk üzerinde yer alır. Patella, uyluk ile kaval kemiğine tendon denilen kirişler aracılığıyla tutunur. Oturur pozisyondayken, baldırlarımızı dizimiz aracılığıyla düz olarak kaldırmamızı sağlar. Bu hareket sırasında patella uyluk kemiğine ait femoral olukta aşağı ve yukarı giderek yer değiştirir.

dizkapağıkireçlenmesidizkapağıkireçlenmesidizkapağıkireçlenmesi

Diz kapağı ve oluk arasındaki hareketin kolay olması için her ikisine ait yüzeyler kıkırdak ile kaplıdır.

Tanımlama

Patellofemoral eklemdeki kıkırdaklar zamanla aşınarak, kıkırdağın soyulmasıyla eklemin deforme olmasına, patellofemoral artroz ve ya diz kapağı kireçlenmesi denir. Kıkırdak ortadan kalkınca, kemik açığa çıkarak sürtünme bozulur ve hareket ağrılı hale gelir.

•  Patella Kırıkları; Kırık sonrası oluşan eklem düzenlikleri ve ya kıkırdak hasarları, sürtünme yüzeylerinde basamaklanma oluşturarak kireçlenmeye sebep olabilir.
  • Displazi; Patellanın, femoral oluğa tam oturmaması veya karşılıklı uyumsuzluğu, aşırı sürtünmeye ve eklemde dengesiz basınç oluşumuna yol açarak, aşınma ve kireçlenmeye yol açabilir.

dizkapağıkireçlenmesi

Klinik Bulgular

Patellofemoral artrozda ana şikâyet ağrıdır. Dizinizi her hareket ettirişinizde diz önünde yayılan bir ağrı ve hassasiyet meydana gelecektir. Özellikler ağrılarınız;

• Merdiven kullanma,
  • Çömelme,
  • Namaza otururken ve kalkarken,
  • Alaturka tuvalet kullanırken,
  • Ve ilerleyen durumlarda sandalyeden kalkarken ve düz yürüyüşlerde de artacaktır.

Hastalık çok ilerlerse dizinizden, yanınızdaki insanlarında duyacağı sürtünme ve takılma sesleri alınabilir.

Cerrahi Olmayan Tedavi

Genel olarak diz kireçlenmesi gibi tedavi edilir. Tedavinin amacı ağrıyı azaltmak, diz fonksiyonlarını azaltmaktır. Hasta memnuniyeti temel esastır.
Kireçlemenin erken evrelerinde cerrahi olmayan yöntemler kullanılır;
Egzersiz, destekleyici cihazlar, yaşam tarzı değişiklikleri ve diğerleri diye, dört ana başlıktan oluşur cerrahi dışı tedavi yöntemleri;
Hayat tarzını değiştirme; Durumu kötüleştiren merdiven çıkma, bisiklete binme dizi bükerek yapılan işleri kısıtlamak gerekir. Hepsi olmasa da çoğu hasta kilolu olup kilo vermeleri sağlanmalıdır. Kilo vererek dize binen yükü ve stresi azaltılmalıdır. Kilo vermeye önce diyet programı ile başlanmalıdır.
Egzersiz; Diz çevresi bağ ve kas gücünü artırmak hedeflenir. Çömelme, merdiven kullanma faaliyetleri azaltılır.
Destekleyici cihazlar; Dizlikler geçici rahatlama sağlayabilir.
Diğer Metotlar; Sıcak- Soğuk uygulamaları, elastik bandaj, diz içi kıkırdak iğneleri geçici rahatlamalar sağlayabilir.

İlaç Tedavileri

Birçok ilaç tedavisi çeşidi vardır fakat her hastada aynı yanıt alınamamaktadır. Sizin durumunuza göre doktorunuz bir tercih yapacaktır.

• Anti inflamatuar ilaçlar; Bu tür ağrı kesiciler genellikle ilk tercihtir. Şişlik ve ağrıyı azaltması beklenir. Fakat bu ilaçları hayat boyu kullanmak bazı yan etkilere yol açabilir.
  • Glukozaminler ve Kondrotin Sülfatlar; Bu tür ağızdan takviye tabletler, ağrıları azaltabilir. Erken dönme kireçlenmelerde faydalı olabilirler. Bu ilaçlar takviye gıdalar olarak geçmekte olup bazı hastalıklarda hekim önerisiyle kullanılabilir. Bu maddeler mobiliteyi artırır ağrıyı ise azaltmaktadır. Bu katkı maddelerinden etki almak için en az 2-3 ay devamlı kullanmak gerekir.
  • Kortikosteroidler; Güçlü anti inflamatuar ilaçlardır ve diz içine enjekte edilirler. Bunlar orta ve şiddetli ağrılarda verilir. Şişlik varsa çok faydalı olabilirler. Bu ilaçlar kısıtlı sayıda uygulanmalıdır. Bazı riskleri de beraberinde barındırır; Enfeksiyon ve kıkırdak hasarı artışı
  • Viskosüplementasyon-Diz İçi Kıkırdak İğneleri- ; suni kıkırdak sıvıları dize enjekte edilebilir bir nevi diz ekleminde kayganlığı artırarak sürtünme ve aşınmayı azaltarak, ağrıda azalma, hareketlerde artış olabilir.

Cerrahi Tedavi

Cerrahi olmaya yöntemler ile tedavi başarısızsa ameliyat önerilebilir. Çeşitli cerrahi türleri mevcuttur.

• Kondroplasti; Artroskopik olarak eklem yüzeyleri temizlenir ve düzgünleştirilir.
      • Diz Kapağı Dizilimini Düzeltme; Patellanın her iki yanındaki bağlara müdahale ederek patellanın oluğa yerleşimi sağlanır.
      • Kıkırdak greftleri; Genç ve küçük kıkırdak defekti olanlarda, kıkırdak nakli düşünülebilir.
      • Tibial Tuberositas Transferi; Burada amaç diz kapağının yerini değiştirerek, oluktaki sürtünme ve aşınmayı azaltmaktır. Pateller baskıyı azaltarak, olukta daha düzgün hareketi sağlanabilir.

dizkapağıkireçlenmesi

• Patellofemoral Eklem Protezi; Burada yukarıdaki tedavilerden fayda görmeyen veya göreceğini düşünmediğimiz hastalar için ayrı bir tedavi planıdır. Kıkırdaklar alınarak patella -femoral oluğa kısmı ya da parsiyel diyeceğimiz bir eklem protezi uygulanır. Protez metal ve polietilen plastikten oluşmaktadır. Eğer dizin diğer eklem kompenetlerinde de kireçlenme varsa, total diz protezi ameliyatı yapılır.

KEMİK, EKLEM ve BAĞLARIN GÜÇLENMESİ İÇİN

BESLENME, PROTEİN VE HİDROLİZE KOLLEJEN ÖNEMLİ

Zedelen kemik, kas ve bağ dokularının iyileşmesinde peynir altı suyundan elde edilen Whey protein ve ayrıca hidrolize kollejen kullanımı hızlı iyileşmeyi destekler ve kasları güçlendirir.  Ayrica multivitamin desteğide çok önemlidir. İltihap oluşumunu engeller, bağışıklı artırır ve kas iskelet sistem metobolizmasına yardımcı olurlar.

FİT 20: Peynir altı protein izolesi, magnezyum ve HİDROLİZE KOLLEJEN barındırmakdadır. Sağlıklı kas ve kemik yapımına destek olacak güzel bir kombinasyondur. Sağlığımızı korumak ve sağlıklı yaş almayı kolaylaştırmak için diyetlerimizi sağlıklı, sindirilebilir proteinlerle desteklememiz çok önemlidir. Ayrıca içeriğinde ki magnezyum, yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunup, normal kemiklerin korunmasına katkıda sağlar. Kullanım Bilgisi: Paketin içeriğini 250-350 ml su veya smoothie ile iyice karıştırın. 1 ay kullanınız.

FİT 20 _

• SUNSET: Omega-3, Vitamin E’nin en güçlü formu (tecotrienol), vitamin D ve A’nın etkili kombinasyonunu içermektedir. Omega 3 vücudun üretemediği ve dışarıdan alınması zorunlu bir yağ asididir. Kullanım :11 yaş ve üzeri bireylerin günde 3 kapsül olmak üzere akşam yemekleri ile birlikte almaları tavsiye edilir. 90 adet yumuşak jel kapsül içeren bir şişeyle sunulur.

• SUNRİSE: 22 süper gıda ile vücudun günlük ihtiyacı olan Vitamin B1(Tiamin), B2 (Riboflavin), B6, B12, C vitamini, mineraller, gerekli aminoasitler ve ANTİOKSİDAN ihtiyacını karşılar. Kullanım Bilgisi: Günde 1 flakon (30 ml) sabahları aç almanız tavsiye edilir. Her biri 30 ml’lik 30 adet küçük paket içerir.

• Nitro Plus, yaşam molekülü olarak isimlendiren NİTRİK OKSİT in üretilmesine yardımcı olup, hücresel membran geçirgenliğini artırmakdadır. Hücrelerin yenilenmesine yardımcı olur. Tropikal bir meuve olan noni meyvesinden üretilmekte olup günde 3 kez 20 şer damla alınması tavsiye edilmektedir.

DOĞADAN GELEN GÜÇ : TRİANGLE OF WELLNESS

KYANİ TRİANGLE

SUNSET, SUNRİSE ve NİTRO üçlüsü içerdiği vitamin, antioksidan, mineraller ile bağışıklığı güçlendirir ve romatizmal iltihap oluşumunu engellemeye ve eklemlerin kalitesini artırmaya yardımcı olur. Efektif etki için bu üçlünün birlikte 3 ay kullanımı önerilir.

ONLİNE ORTOPEDİ DOKTORU

İkinci bir görüş almalıyım!

Aklımda o kadar çok soru var ki!

Tahir Mutlu Duymuş png

Tüm ortopedik sorunlar

MR, röntgen veya BT danışma

Standart görüşme süresi 15 dk

7/24 Whatsapp ile randevu ve ücret bilgisi

WhatsApp ile RANDEVU

SİZİ ÖNEMSİYORUZ

Nerede olursanız olun, artık mobil uygulamalar ile size çok yakınız. Tüm ortopedik hastalıklar, bu konu hakkında, çekilen MR, röntgen, tomografi, tetkikleriniz ve merak ettiğiniz tüm soruları Whatsapp&Zoom'dan canlı bağlantı ile sorabilirsiniz.  Hakkınızda karar vermek için acele etmeyin. Hayatta en doğru kararlar, işin ehli kişilerden alacağınız görüşler ve ortak akıl ile verilebilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.